For nesten 600 år siden startet historien på den Iberiske halvøy. Klippfisken kom til Norge for nesten 350 år siden. Rike fiskeforekomster, ideelle tørkeforhold (terroir), rimelig arbeidskraft, nærhet til hovedmarked og driftige personer var noe av bakgrunnen til at hollendere, skotter og flensburgere startet med tilvirking her på 1600 tallet.

Langs kysten av Møre og Romsdal er det ideelle forhold for å produsere verdens beste klippfisk.

Selv om fordelene med rimelig råstoff og rimelig arbeidskraft nå er en saga blott så er fremdeles Norge verdens største klippfiskprodusent. Norsk klippfisk er mer ettertraktet og markedene betaler mer for norskprodusert klippfisk enn klippfisk fra andre land. Hvorfor er Norge fremdeles verdens største klippfiskprodusent? Dette har med kvalitet å gjøre.

Dyktige fagfolk har gjennom generasjoner ført kunnskapen og interessen for å tilvirke verdens beste klippfisk videre til neste ledd i familien og holdt tradisjonene i hevd. Norske kysten ligger geografisk langt mot nord, men vi er velsignet med Golfstrømmen som skaper et perfekt klima for klippfisktilvirking. Det kalde havet og luften blir varmet opp av havstrømmene. Selv om vi som bor her ofte klager over været, så er det med på å skape det beste forholdene for klippfisk produksjon. Kystluften her lukter friskt av tang og tare. Du kjenner den kalde vinden som kommer innover fra havet og stryker deg rundt ansiktet. Når du drar inn den friske og kalde hav luften, kjenner litt saltsmak i munnen og lukter salt sjøvann så skjønner du at «her blir det laget god klippfisk», bare ved tanken så skapes en uimotståelig trang til å nyte en god klippfiskrett. Dette kaller jeg det vårt unike «terroir».

Så hvorfor er ikke klippfisk mer kjent i Norge. Det er en godt gjemt hemmelighet og en historie som ikke har blitt fortalt. Myndigheter og fiskerinæringen har tidligere sett på klippfisken som valuta, som en eksportinntekter og tatt den for gitt.

Tiden har nå snudd. Dagligvarekjedene har i tillegg til det tradisjonelle sortimentet også lansert flere produkter fra Dybvik som ferdig utvannede klippfiskprodukter, ferdigretter av klippfisk som bolinhos og bacalao. Vi må også nevne Dybvik Carpaccio av Loins Extra som er siste tilskudd og med i finalen i Det Norske Måltid. Stadig flere forbrukere, kokker og matinteresserte tar nå klippfisken til sitt bryst og forteller stolt om norske klippfisktradisjoner. Utvikler nye bruksområder, oppskrifter og smaker som passer sammen med klippfisken. Sammen med reiselivsnæringen så lanserer vi nå egne «klippfisk cruice» for å gi våre turister en smak av klippfisk og den unike historien.

Ting tar tid, men klippfisken er i ferd med å bli en norsk gastronomisk superstjerne også i Norge. Spre det gode budskap så blir etter hvert vi nordmenn som folkeslag like stolt og rørt av norskprodusert klippfisk som våre portugisiske venner (Portugiserne er det folkeslaget i verden som konsumerer mest klippfisk).

Selv om fordelene med rimelig råstoff og rimelig arbeidskraft nå er en saga blott så blir verdens beste klippfisk fremdeles produsert i Møre og Romsdal.